Formula 1 yarış arabalarında kullanılan balkabağı lastiklerinin asıl hırsı hepimiz için merak konusu oldu. Bugün, yarışlarda büyük değere sahip olan lastikler hakkında bilmeniz gereken her şeyi derledik. Detaylar burada…
Teknolojiyle iç içe bir spor: Formula 1…
Günümüz motor yarışlarının ön saflarında yer alan Formula 1, mühendislik, strateji ve sürücü becerileri gibi unsurlarla dünya çapında takip edilen ve teknoloji ile iç içe bir spor dalı olarak öne çıkıyor. Araçlarda kullanılan motor, süspansiyon, aerodinamik ve fren gibi kesimlerin yanı sıra yarış için vazgeçilmez olan lastikler de büyük önem taşıyor.
Formula 1’deki lastiklerin değeri nedir?
Her geçen gün gelişen otomobil sektöründe araçlarımızın vazgeçilmezi olan lastikler de bu gelişimden nasibini alıyor. Mevsimlere ve hava durumuna bağlı olarak kullanılan bu modüller, ünlü motor sporu F1 için de büyük önem taşıyor.
Ancak şehir içinde kullanılan lastikler ile yarış için kullanılan lastikler arasında büyük farklar vardır. Görünüşünden de anlayabileceğimiz yarış lastikleri alışılagelmiş tasarımların yanı sıra oluksuz bir yapıya sahip. Kabak lastiği dediğimiz bu yapı, yarışlarda inanılmaz suratlar yapan arabaların yolda kalmasını sağlayan en büyük unsur olarak öne çıkıyor.
‘Kabak’ lastiklerinin gerçek amacı nedir?
Formula 1’de kabak ‘, yarış sırasında sıcaklıkları arttıkça yüzeyde oluşan lastikler. çıkıntılar ve oluklar çünkü tercih ediliyor. Bu lastikler daha fazla yüzey alanına sahip oldukları için daha fazla tutuş sağlayabilirler. Bu şekilde, öngörülemeyen suratlar yapan pilotlar daha iyi durumda. frenleme ve hızlanma yarışın korkulu rüyası olan virajlarda dümeni daha iyi ele alma becerisine sahip.
Yüksek sıcaklıklara karşı dayanıklıdır.
300 km/s Pistte yüzün üzerinde hareket eden araçların sürtünme kuvvetinin oluşturduğu ısıya dayanabilen lastikler, yüksek hızlara rağmen yol tutuş sağlayabiliyor.
Kabak lastikleri ısıtıldığında yüzeylerindeki çıkıntı ve olukların yumuşaması sayesinde daha dayanıklıdır. iletişim alanına anlıyor Bu, sürücülerin virajları daha yüksek hızlarda almasına, daha uygun fren yapmasına ve daha hızlı hızlanmasına olanak tanır.
Hava koşulları büyük önem taşımaktadır.
Mevcut F1 yarışları, tarihte hiç olmadığı kadar hava durumuna bağlıdır. Bu durumun en büyük sebebi ise yine lastiklerde gizli. Yağmur, kar ve dolu gibi kötü hava koşullarında lastikler düz olması nedeniyle pilotlar için zorluklara neden olabilir.
Daha pürüzsüz olmasına rağmen, daha güzel elleçleme Bu lastikler, özellikle sıcak ve kuru havalarda normalden daha fazla aşınır ve birçok kez değiştirilmeleri gerekir.
F1’de hangi lastik türleri kullanılıyor?
Daha önce de belirttiğimiz gibi F1 lastikleri kısa sürede en yüksek verimle çalışacak şekilde üretilir. Ekipler, verimliliği her piste ve hava kuralına göre değişen çeşitli lastik seçeneklerine sahiptir.
Söz konusu lastik çeşitleri üçe ayrılmaktadır. Bunlar:
1. Yumuşak Lastikler: Yumuşak lastikler, daha az güçlü olmalarına rağmen daha fazla tutuş sağlar. Bu lastikler sıcak havalarda ve kısa yarışlarda tercih edilmektedir.
2. Orta Lastikler: Orta lastikler, yumuşak lastiklere göre daha dayanıklıdır ve daha geniş bir sıcaklık aralığında kullanılabilir. Bu lastikler uzun yarışlar ve değişken hava koşulları için tercih edilir.
3. Sert Lastikler: Sert lastikler en güçlü lastik türüdür ve daha az tutuş sağlar. Bu lastikler soğuk hava koşullarında ve uzun yarışlarda tercih edilmektedir.
Peki bu konu hakkında ne düşünüyorsunuz? Yorumlarda buluşalım…